Videonávod pro ovládání našeho systému najdete zde (18 min).
Oproti manuálu níže neobsahuje informace navíc (jen je to tam hezky vidět).
Manuál pro učitele
LEGISLATIVNÍ PRAVIDLA od 1. 7. 2024
Čerpám z tohoto zdroje.
Limity pro zdravotní a sociální pojištění u DPP (tzn. limity, které nikdo z nás nechce překročit)
Co jsme si mysleli na jaře 2024, už neplatí. Nová pravidla se změnila ještě před začátkem platnosti a od 1. ledna 2025 platí následující: Má-li člověk jen jednu DPP, potřebuje se “vejít” do 10 500 Kč měsíčně. Pak se z výdělku neodvádí nic jiného než 15% srážková daň. Pokud má člověk více DPP, určí se jedna, která je tak zvaně hlavní, a z té se až do 10 500 Kč pojištění neodvádí. Z těch ostatních se pojištění odvádí, pokud je přesažen limit 4 000 Kč. Nikde se nic nesčítá, každá DPP se řeší jednotlivě. Jen u jedné lze aplikovat vyšší limit, u všech ostatních musí být aplikován limit nižší. Každý měsíc může být hlavní DPP jiná.
Co z toho tedy prakticky vyplývá?
a) Vzhledem k velikosti výdělku automaticky předpokládám, že hlavní DPP bude právě ta, kterou máme uzavřenou spolu. To také budu každý měsíc hlásit úřadům.
b) Pokud má učitel jen tuto jedinou DPP, nemusí se touto problematikou nijak dál zabývat.
c) Pro učitele, kteří mají vedle naší DPP ještě nějakou další DPP, je to složitější: Všem svým zaměstnavatelům je potřeba oznámit v předstihu pro každý měsíc, jestli DPP bude hlavní. Důrazně prosím, pokud má někdo v plánu naši DPP třeba jen v jediném měsíci nemít jako tu hlavní, oznamte mi to bez odkládání, abychom věděli, na čem jsme, a byli na to připravení.
Dovolená (týká se jen výjimek)
V roce 2024 se nás už týká novinka: zaměstnanci pracující na dohodu o provedení práce mají za určitých podmínek nárok na dovolenou. V našem případě nárok na dovolenou neznamená nic jiného než peníze navíc. V souladu se zákonem se řídíme těmito pravidly:
a) Nárok na dovolenou vzniká po odpracování 80 hodin (tzn. 80 on-line lekcí) v daném kalendářním roce. (Prakticky se to tedy nemůže dotknout lidí, kteří vedou třeba dva nebo tři kurzy.)
b) Nárok na dovolenou vzniká za každých dovršených 20 hodin. (Pokud někdo odpracuje třeba 130 hodin, dovolená se počítá za 120 hodin.)
c) Nárok na dovolenou se počítá v hodinách. Počet hodin dovolené se vypočítá jako třináctina počtu odpracovaných hodin. Výsledek se zaokrouhluje na celá čísla nahoru. (Pokud někdo odpracuje třeba 130 hodin, započítává se 120 hodin. Třináctina je 9,23 hodiny. Takže dovolená je 10 hodin.)
d) Nárok na dovolenou proměníme ve vyplacené peníze – to je v našem případě čerpání dovolené.
e) Toto není v souladu se zákonem: správně by měl každý zaměstnanec na své výplatní pasce vidět počet odpracovaných hodin a nárok na dovolenou. Já si šetřím práci a výplatní pásky nerozesílám. I pokud s účetní začneme výplatní pásky rozesílat, nárok na dovolenou na nich nebude vidět, protože to účetní systémy nejspíš nestihnou umět. Nárok na dovolenou tedy budu evidovat u sebe ručně. Těm, kterých se nárok bude týkat, dám osobně vědět e-mailem. Pokud žádný e-mail o dovolené nedostanete, ale myslíte si, že na dovolenou nárok máte, neváhejte se prosím ozvat. Řešit to budu nejpozději v prvních lednových dnech. Pokud by měl kdokoliv jakoukoliv otázku k dovolené, nenechávejte si ji pro sebe – třeba mě upozorní, že jsem něco přehlédl nebo pochopil špatně.
Rady a doporučení pro ochranu osobních údajů rodičů a žáků
Nehledejme v tom žádnou složitost. V principu jde pouze o to, abychom respektovali, že každý náš žák a rodič má právo, aby se s jeho osobními údaji zacházelo podle zásady uchovávejte o mně jen to, co musíte, jen po tu dobu, kdy je to nutné; moje údaje chraňte a nedávejte je dalším lidem.
Proto se řídíme těmito pravidly:
a) Pokud posíláme hromadný e-mail, všechny adresáty napíšeme do políčka “skrytá kopie”. Tím dosáhneme toho, že adresáti nevidí adresy ostatních příjemců e-mailu. Do políčka “komu” můžeme uvést třeba svůj vlastní pracovní e-mail.
b) Pokud si z interního systému opisujeme nebo ukládáme e-mailové adresy nebo telefonní čísla, děláme to pouze tak, aby tyto údaje byly chráněny heslem. Je v pořádku mít čísla uložená ve svém telefonu nebo e-maily ve své e-mailové schránce. Není v pořádku si vytisknout tabulku a nechat ji ležet někde ve škole. Je v pořádku mít kontakty vytištěné a mít je u sebe doma v soukromí v pracovně. Není v pořádku, když dlouhou dobu po skončení kurzu tyto údaje v jakékoliv podobě uchovávám.
c) Nahrávky on-line lekcí jsou určeny výhradně pro potřeby žáků ve skupině a není možné odkazy na nahrávky poskytovat dalším osobám.
d) Pokud si někdo všimne, že se s osobními údaji kohokoliv děje něco, co by se asi dít nemělo, je dobré to pro jistotu hned nahlásit Josefu Kvasničákovi. Může jít například o technickou chybu, která způsobí, že někdo má přístup k osobním údajům jiných osob, aniž by je k čemukoliv potřeboval. (To by měl Josef Kvasničák vyřešit.) Může jít ale také o nedopatření, kterého se učitel dopustil. Prosím, ihned se dobrovolně napráskejte. Je to důležité kvůli dvěma věcem: Mohu se poučit a promyslet prevenci podobné situace do budoucnosti. Můžeme se poradit, jak situaci řešit a jestli případně férově neinformovat dotčené osoby.
Pokud Vám zde nějaká informace chybí, pište prosím na [email protected].
Většina tohoto manuálu je obsažena v tomto videu (12 min).
ORGANIZACE KURZU
Co je pro učitele závazné?
- Kurz začíná v týdnu od 30. září. a skončí po 21 lekcích.
- V každé lekci dostanou děti za domácí úkol nějakou práci do příště.
- Během kurzu se děti seznámí se všemi podstatnými tématy potřebnými k přijímačkám. (Jejich pořadí i věnovaný prostor určuje učitel podle potřeb skupiny.)
- Během kurzu dostanou děti za úkol vypracovat 10 cvičných testů (termín si určí učitel sám, doporučení je zadat je převážně v druhé polovině kurzu).
- Učitel dětem vždy opraví domácí práci, kterou děti odevzdaly do systému a neupravuje se automaticky (to je jen malá část).
- Učitel dá všem rodičům informaci o tom, jak si žák v kurzu vede, nejpozději v lednu
Chyby, kterým je třeba se vyhnout:
Učitel dětem zadá za domácí úkol cvičení, které se neopravuje automaticky. Děti úkol vypracují, ale ten zůstane neopravený, protože se učitel nepodíval, co dětem zadává.
Učitel v lednu zjistí, že nestíhá dětem zadat v deseti lekcích desetkrát za domácí úkol cvičný test. Pak dětem zadává dva testy týdně, protože si včas neudělal časový plán témat a cvičných testů.
Jaké jsou termíny závazných schůzek?
V neděli 22. září 2024 proběhne on-line školení. V 17:00 pro matematikáře a v 19:00 pro češtináře.
Kolegiální sdílení dobrých zkušeností a opakujících se problémů proběhne dvakrát. Každý si dvakrát vybere ze dvou možností.
Poprvé v sobotu 9. nebo neděli 10. listopadu: češtináři se sejdou ve 14:00, matematikáři v 15:15.
Podruhé v sobotu 18. nebo neděli 19. ledna: matematikáři se sejdou ve 14:00, češtináři v 15:15.
Kdy se učí a kdy ne?
Po dohodě může nastat výjimka. Jinak platí kalendář výuky.
kurzy probíhají od 30. září do 21. března (případně do 28. března, když nějaká lekce odpadne)
neučíme od soboty 26. 10. do pátku 1. 11. (podzimní prázdniny)
neučíme od pondělí 16. 12. do pátku 3. 1. (vánoční prázdniny)
Opakovací kurz dětem nabídneme v termínu 29. 3. – 8. 4.
Přijímací zkoušky deváťáků mají tyto termíny:
- 1. termín: 11. dubna 2025
- 2. termín: 14. dubna 2025
Přijímací zkoušky páťáků a sedmáků mají tyto termíny:
- 1. termín: 15. dubna 2025
- 2. termín: 16. dubna 2025
Co mám dělat, když nemůžu učit?
Co nejdříve napsat zprávu na [email protected]!
Stát se to může, vyřešíme to. Vyřešíme to tím lépe, s čím větším předstihem se do toho dáme.
Typické řešení je nechat lekci odpadnout a nahradit ji při nejbližších prázdninách (klidně v předstihu), případně v týdnu po skončení kurzu. Pokud už toto řešení není možné, domluvíme se na suplování.
Chyby, kterým je třeba se vyhnout:
Učitel má svou představu o tom, jak by se jeho absence dala vyřešit, ale odkládá řešení problému, až se absence přiblíží. Kvůli tomu příliš pozdě zjistí, že jeho řešení má nedostatek, a na jiné dobré řešení už není čas, protože učitel nenapsal hned, když se o své absenci dozvěděl.
NEŽ KURZY ZAČNOU
Co budu potřebovat a jak se tam budu přihlašovat?
Přihlášení na naše stránky
Přihlašování probíhá na stránce www.dostansenagympl.cz po kliknutí na Můj účet.
Pokud nemáte účet z minulosti, vytvořil jsem nový. Přihlašovací jméno je krestnijmeno.prijmeni, heslo je Krestnijmeno777106114, tedy křestní jméno s velkým písmenem, bez diakritiky, následované telefonním číslem.
Pracovní e-mail
Odkaz do schránky najdeme po přihlášení do svého účtu vpravo nahoře. Přihlašovací jméno je u každého z nás ve tvaru [email protected]. Heslo je Krestnijmeno+telefonní číslo. Například Josef+777106114 (první písmeno je vždy velké, znak + je součástí hesla).
Aplikace Zoom
Stáhnout ji můžete zde. Pokud aplikaci již máte, bude potřeba odhlásit se ze svého soukromého účtu (hned pod křížkem v okně aplikace je ikonka, na kterou stačí kliknout a vybrat sign out). Přihlaste se v aplikaci se svým pracovním e-mailem a stejným heslem jako na naše stránky (heslo bez plusu).
Paadlet.com (nástěnka kurzu)
Každý si svůj účet spravuje sám. Je možné mít účet registrovaný na pracovní e-mail, ale také na jakýkoliv jiný. Je to jedno. Návod na založení nástěnky je zde.
Co mám připravit před začátkem svého kurzu?
Kontrola rychlosti internetu
Nebýt dobře vidět a slyšet, to je v on-line výuce podobně nevhodné jako chodit do hodin 15 minut po zvonění. Prosím v době, kdy bude probíhat váš kurz, klikněte na tento odkaz a spusťte test. Je nutné, aby výsledky byly alespoň 8Mbit/s při stahování a 1Mbit/s při odesílání dat. Pokud vyjdou nižší čísla, prosím, řešte to ihned.
Zveřejnit kontaktní údaje na nástěnku
Jediné místo, kde rodiče a děti uvidí jméno svého učitele, je nástěnka. Proto by měl být první sloupec nástěnky vyhrazen pro kontaktní údaje učitele. Každý si tam napíšeme jméno a kontaktní údaje, které si přejeme rodičům dát. (Minimum je pracovní e-mail.)
Jaké výukové materiály budu potřebovat?
Matematika: V první polovině kurzu pravděpodobně nebudeme potřebovat žádné vlastní materiály. Jsou připraveny úlohy, které vymezují, jaké dovednosti by děti měly ovládat. Dá se s tím zacházet jako s materiálem do hodiny. K tomu je připraveno navazující procvičení každého tématu, které je možné dětem zadat jako domácí úkol. Připravit je potřeba pouze vlastní doplňky, se kterými rádi pracujeme.
V druhé polovině kurzu je situace odlišná. Cvičené testy jsou pro děti také připravené, budeme jim je zadávat jako úkol. Práce v online lekcích by se měla soustředit na to, co testy odhalí jako potřebné. Přípravu na tyto lekce si každý učitel musí udělat svou vlastní, na míru své skupině.
Čeština: Přípravu do hodin si každý učitel zajišťuje sám. K dispozici budeme mít naskenovanou cvičebnici, kterou jsme používali v minulosti. Každý učitel si může vystačit s PDF soubory s touto učebnicí, může dětem posílat vlastní materiály k vytištění a ke společné práci, může se s dětmi domluvit na nákupu společné učebnice.
Procvičování jednotlivých témat (jako domácí práce) je v systému připravené pro všechny ročníky, a to včetně cvičných testů. Učitel češtiny tedy nemusí dětem zadávat vlastní domácí úkoly, může využít, co je připraveno.
5. a 7. třída
Testy z českého jazyka pro žáky 5. a 7. tříd, 2023-2024, vydavatelství Didaktis
9. třída
Přijímačky v pohodě (český jazyk a literatura) 2023 , vydavatelství Taktik
Jak je vyřešené nahrazování lekcí, když je někdo nemocný?
Rodičům budeme rozmlouvat, aby si děti lekce nahrazovaly s jinou skupinou. Není to efektivní, často nejsou kurzy v souladu.
Pokud bude někdo nemocný nebo někde mimo dosah internetu, bude mít přístup k záznamu on-line lekce. Záznamy budou neveřejné a nikdo mimo skupinu zapsaných žáků (ani ostatní učitelé) k nim nebude mít přístup.
KDYŽ KURZY ZAČNOU
Doporučení pro strukturu kurzu
- V první polovině kurzu se snažíme s žáky probrat a procvičit všechna témata. Když je skupina slabší, okrajová nebo velmi těžká témata buď vezmeme stručně, nebo jejich procvičování odsuneme do druhé poloviny kurzu.
- V druhé polovině kurzu skoro každý týden zadáváme za domácí úkol celý cvičný test. Při následné online lekci pak s žáky zdokonalíme několik vybraných dovedností, které se ukázaly, že žákům při řešení testu chyběly. Tvoříme si k tomu vlastní přípravu, aby byly potřebné dovednosti důkladně procvičeny.
- Někdy v druhé polovině kurzu se s žáky zaměříme také na strategii vyplňování testů. Nemáme-li vlastní doporučení, necháme žáky radit si vzájemně. Především je potřeba dětem pomoct vyhnout se typické chybě, že utopí spoustu času při řešení úloh, které jim opakovaně nejdou.
- Na poslední lekci pomůžeme dětem udělat si plán, jak se do přijímaček učit. Co a kdy opakovat, jaké materiály použít, kdy si dát už pohov.
Chyby, kterým je třeba se vyhnout:
Učitel po Silvestru zjistí, že nestíhá s dětmi probrat všechna témata a zároveň jim zadat všechny cvičné testy, protože nemá dlouhodobý plán lekcí a příliš pozdě zjišťuje, že nestíhá.
Učitel s žáky při lekci znovu řeší celý cvičný test, který jim zadal za domácí úkol, a nesoustředí svou práci na zlepšení těch nejvíce potřebných dovedností, protože nezjistil, co dětem nejvíce nešlo, a nepřipravil si na to procvičování.
Učitel po poslední lekci vypustí děti nervózní a nejisté, co mají do přijímaček ještě dělat, protože s žáky nemluvil o tom, co a jakým způsobem by bylo dobré před zkouškami procvičovat.
Doporučení pro první lekci
- Při představování dětem ukážeme, kde v programu Zoom můžou přepsat jméno, pod kterým jsou při lekci vidět. Chceme, aby tam měli své jméno, pod kterým je poznáme.
- Při lekci dětem ukážeme, kde ve svém účtu na našich stránkách mají upravit, pod jakým jménem vidíme jejich odevzdané domácí úkoly. (Můj účet -> Detaily účtu -> Veřejně zobrazovat jako)
- Spolu s dětmi ve sdílené obrazovce projdeme – stručně, ale jasně – kde děti najdou domácí úkoly a kde najdou nástěnku, na kterou jim vkládáme své materiály.
- Nastavíme jasná a jednoduchá pravidla k domácím úkolům: každý týden je úkol, termín odevzdání.
- Vstřícné pro rodiče, kteří dětem tisknou materiály: veřejně určíme den, ve kterém nejpozději pošleme zadání domácího úkolu na příště. (Ideální je to udělat hned po lekci.)
- Nastavíme přátelskou a vlídnou atmosféru a děti ujistíme, že jsme v kurzu proto, abychom dělali chyby a řešili je spolu.
- Při zadávání úkolu na příště (na konci lekce) dětem vysvětlíme, jaký je rozdíl mezi úlohami k procvičování a závěrečným testíkem.
Chyby, kterým je třeba se vyhnout:
Učitel při hodině vidí neplatná jména dětí a neví, jak má děti oslovovat, protože na začátku nevyzval děti, aby si napsaly své jméno.
Učitel neumí dětem odpovědět na základní technické dotazy, protože není zorientovaný v systému.
Děti neodevzdávají úkoly, protože učitel na začátku jasně nestanovil, že úkoly jsou povinné.
Učitel nutí rodiče, kteří chtějí dětem tisknout materiály, opakovaně kontrolovat nástěnku, protože zveřejňuje práci na příště nahodile a několik dní po lekci, protože zbytečně odkládá zadání domácích úkolů.
Učitel děti zaplaví příliš velkým množstvím příliš neurčitých pokynů a informací, protože nemá jasno v tom, co po dětech chce, jak to chce a kde to děti najdou.
Doporučení pro výuku
- Děláme si do vytištěného seznamu dětí čárky, kdo při lekci už dostal prostor. Jednak tím vyřešíme v průběhu hodiny docházku, jednak zajistíme, aby se zapojili všichni.
- Přenášíme aktivitu na žáky, aby při lekci samostatně řešili úlohy (všech deset najednou, ne jen jeden “veřejně”) a existovala jasná informace pro učitele, jak dané téma zvládají.
- Střídáme aktivizační metody. Využívat můžeme například:
– kvízy v Quizziz.com
– samostatné řešení úlohy a komunikaci o řešení v soukromém chatu
– hlasování o správnosti předloženého řešení
– společné řešení, ve kterém každý žák vyřeší jen část úlohy a další žáci musí navázat - Když poprvé nějaký žák řekne, že úkol “nešel odeslat”, zavádíme pravidlo, že nám úkol má v takovém případě poslat mailem. A současně popsat, co nefunguje, aby tato informace mohla doputovat na [email protected].
- Když vnímáme, že pracovní nastavení nějakého žáka není ideální, komunikujeme o tom s rodiči nejpozději po dvou lekcích. Rodiče typicky nemají přehled a nemají informace – často jsme pro ně nenahraditelným partnerem v péči o jejich dítě v důležitém období.
- Dětem vysvětlíme, že když odevzdají úkoly po termínu, může trvat další dobu, než jim je opravíme. Nejméně jednou měsíčně opravíme všechny staré, pozdě odevzdané úkoly.
Chyby, kterým je třeba se vyhnout:
Učitel na začátku hodiny ztrácí čas docházkou, protože nepracuje v průběhu lekce se seznamem dětí.
Učitel celou hodinu mluví a nutí děti, aby pouze poslouchaly, popřípadě vyvolává vždy jednoho žáka a ostatní dále pouze poslouchají, protože nemá připravené kvízy a úlohy k hromadnému samostatnému řešení.
Učitel neumí žákovi ukázat, kde najde své odevzdané úkoly, protože není zorientovaný v systému a neví ani to, že žáci mají k dispozici podrobný návod.
Učitel připustí, že nebylo možné vypracovat úkol kvůli technické chybě, protože nemá připravený požadavek, že úkol musí být odevzdán vždy – a když to nejde v systému, tak mailem.
(!) Učitel při lekci rozebírá úlohy a testy, které byly zadány za domácí úkol, čímž nudí ty žáky, kteří dané úlohy zvládli vypracovat. Učitel nemá připravené nové úlohy.
Učitel je smířený s tím, že velká část dětí v kurzu nedělá domácí úkoly, a neuvědomuje si, že vhodnou komunikací s rodiči to může změnit.
Učiteli v systému dlouhé měsíce leží žákovské úkoly, které čekají na opravu, protože učitel pravidelně nekontroluje pozdě odevzdané úkoly.
Učitel zadá dětem úlohu, nechá je chvíli pracovat, a pak se zeptá pouze jednoho žáka na řešení, přičemž ostatní žáky tím tlačí do pasivní role posluchačů. Nevyžaduje řešení po všech (například napsat do chatu), protože neklade důraz na aktivitu všech žáků.
Jak se připojím k lekci?
Na stránce www.dostansenagympl.cz se přihlásíme po kliknutí na Můj účet. Poté je vlevo záložka Vaše kurzy.
Po kliknutí se kurz otevře. Pokud učíme v jednom ročníku více skupin, vypíše se pod sebe více skupin. Každá má své tlačítko Připojit se ke schůzce.
Pozor na typickou chybu: pokud se po kliknutí na tlačítko objeví obrázek s informací, že se na něco musí čekat, nejsme přihlášení ve svém pracovním účtu v Zoomu. Jakmile jsme přihlášení, tlačítko spustí rovnou videokonferenci bez nutnosti na někoho čekat nebo někam dále klikat.
Jak funguje nahrávání lekcí?
Automaticky. Učitel se nemusí o nic starat.
Nahrávání se dá ručně pauzovat současným stisknutím ALT+P. Prvním stisknutím začne pauza, druhým stisknutím se nahrávání opět spustí. Pokud se nahrávání automaticky nespustilo, prosím, spusťte ho z menu volbou Record to the Cloud.
Co když je na nahrávce něco, co tam nechci nechat?
Spustím v PC aplikaci Zoom. Najdu možnost Open Recordings. Kliknutím na nahrávku otevřu editaci daného záznamu. Vpravo dole kliknu na ikonku nůžek. Modrým pruhem vyznačím obsah, který chci v nahrávce ponechat. (Co neoznačím, bude odstřiženo.) Poté kliknu na tlačítko Trim. A to je celé.
Co je všechno vidět na stránce kurzu?
Vracíme se zpět na naše stránky: když otevřeme kurz. Pod názvem naší skupiny (například ČJ9 – Úterý 15:30 – Josef Kvasničák) je vidět odkaz na Nástěnku kurzu. Sem budou žáci chodit pro materiály, které jim na nástěnku umístíme – například PDF k vytištění.
Níže je modré tlačítko Připojit se ke schůzce. Tímto tlačítkem se žáci i my připojíme k hodině. (Je nutné být předem přihlášený ve svém účtu v aplikaci Zoom.)
Další odkaz je na Nahrávky hodin. Zde se budou shromažďovat odkazy na proběhlé lekce. (Přístup sem mají jen lidé z našeho kurzu.)
Níže se nachází obsah kurzu, ve kterém najdeme jednotlivé lekce – domácí úkoly k procvičení daného tématu – a cvičné testy – také k zadání domů.
Jaké zadávat domácí úkoly?
Vždy máme možnost dětem zadat nějakou svou vlastní práci – nejlépe umístěním na nástěnku a vyhlášením na samotné hodině. Nevýhodou je větší pracnost především při opravě úkolu.
Ke každému tématu máme pro každý ročník (čj i ma) připravené procvičení, které najdeme my i děti na stejném místě: Ve svém kurzu dole pod nadpisem Kurz, obsah kurzu.
Zadávání úkolů má dvě fáze: Jednak dětem na hodině řekněme, co mají povinné a co jim případně doporučujeme jako další možnosti. (Zvlášť v češtině jsou občas nějaká cvičení “navíc”.) Jednak to, co po dětech chceme povinně, uložíme do systému jako domácí úkol.
Jak v systému vytvořit domácí úkol?
Ve svém účtu máme záložku Domácí úkoly a testy -> Zadávání domácích úkolů. Po otevření odkazu vytvoříme úkol tlačítkem Add New Úkol. Otevře se nám následující okno.
Název úkolu: Toto děti uvidí v tabulce svých úkolů. Doporučuju pojmenovávat úkoly nějak jednoduše, například “Úkol z páté lekce”.
Napište / pro výběr bloku: Toto může zůstat prázdné, když není co řešit. Je to prostor pro pokyny, pro upřesnění. Lze uvést například: “Cvičení Čj9101 doporučuju procvičit, testík ČJ9102 je povinný.” Nebo “pro zájemce přikládám pracovní list k tomuto úkolu na nástěnku jako bonus.”
Uzávěrka úkolu: Termín odevzdání, který se dětem bude zobrazovat v tabulce s úkoly. (Doporučuji nastavovat dva dny před další lekcí.)
Skupina: Toto určí, žákům které skupiny bude úkol přidělený.
Test: Jedno nebo více cvičení či testů. Všechny musí být splněny (nad 20 %), aby systém chápal úkol jako hotový.
Na závěr je potřeba vpravo nahoře kliknout na Publikovat.
Jak opravovat domácí úkoly?
Úkoly se zpravidla opravují automaticky, protože odpovědi jsou v 90 % cvičení uzavřené. Musíme ale vědět, co dětem zadáváme: když jim zadáme cvičení, ve kterém jsou odpovědi otevřené, žáci budou čekat na naše ruční vyhodnocení své práce. Jak na to?
Ve svém účtu máme záložku Domácí úkoly a testy -> Oprava otevřených úloh. Po otevření odkazu se nám otevře následující tabulka (1. obrázek), ve které nejprve klikneme na Neopraveno, poté vybereme ze skupin tu svou (stačí napsat své jméno do políčka, výběr se zúží), nakonec klikneme na Filtrovat (tlačítko vpravo).
Načtou se nám neopravené úlohy našich žáků. (2. obrázek)
Každou úlohu si zobrazíme tlačítkem zobrazit (v nově otevřeném okně lze řešení okomentovat) a poté zapíšeme počet bodů, který se uloží až po stisknutí tlačítka obodovat.
Co když někomu špatně oboduju úlohu?
Dá se to opravit, jen se k tomu člověk musí proklikat. Postupujte prosím podle navigace na obrázku níže. Na druhém obrázku je ukázáno, v jakém místě je k nalezení kolonka s bodovým hodnocením. Nezapomeňte po změně bodů uložit změny modrým tlačítkem update!
Kde najdu přehled odevzdaných úkolů a testů?
Ve svém účtu máme záložku Domácí úkoly a testy -> Statistiky výsledků. Po otevření odkazu zvolíme svou skupinu a klikneme na Filtrovat. (1. obrázek)
V druhém kroku zvolíme cvičení nebo test, který chceme zobrazit, a klikneme na Filtrovat. Zobrazí se tabulka, ve které jsou všichni žáci vybrané skupiny a jejich výsledky vybraného cvičení.(2. obrázek)
Tabulka nám dává souhrnnou informaci o práci každého žáka. Pokud si chceme prohlédnout detailně řešení jednoho žáka, klikneme na Statistiky. Pokud chceme kontaktovat rodiče, například protože žák úkol neodevzdal, můžeme kliknout na Informovat rodiče. (3. obrázek) Otevře se nám udělátko pro psaní zprávy rodičům.
Pod první tabulkou se nachází Výsledky podle otázek, což je klíčová statistika pro přípravu další lekce. Vidím, ve kterých otázkách žáci naší skupiny nejčastěji chybovali – na co je třeba se s nimi zaměřit.
Kde najdu seznam žáků a kontakty na rodiče?
Na stejném místě, kde je statistika odevzdaných úkolů.
V první tabulce je v prvním sloupci seznam žáků naší skupiny.
V posledním sloupci jsou kontakty na rodiče. (Pokud tam kontakt chybí, je to snadno napravitelná chyba – je potřeba to nahlásit.)
MATERIÁLY PRO UČITELE
Pokud češtinář narazí na nějakou chybu v našich materiálech, laskavě o této chybě napíše zprávu na adresu [email protected].
Matematikář o chybách píše na [email protected].
Kvízy připravené pro aktivizaci žáků v hodinách
Češtináři budou mít připravené kvízy v aplikaci quizizz.com.
Matikáři mají připravené kvízy v aplikaci kahoot.com.
Český jazyk - PDF s cvičeními do hodin
Pokud bychom neměli k nějakému tématu vlastní materiál, můžeme dětem dát na nástěnku nějaké PDF odsud a pracovat s ním. Jsou to naskenované loňské učebnice.
Český jazyk - naše cvičné testy
Testů v kurzu je jen 10!
Matematiky - materiály do hodin
5. třída
ukázkové úlohy Cermatu.zip
Početní operace: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Práce s jednotkami: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Konstrukce čísel: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Slovní úlohy – části celku: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Číselná osa: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
7. třída
ukázkové úlohy Cermatu.zip
Konstrukce čísel: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Jednotky a části celku: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Desetinná čísla: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Číselná osa: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
9. třída
ukázkové úlohy Cermatu.zip
Převody jednotek: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Operace s čísly: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Zlomky: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Úpravy výrazů: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Rovnice: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
5. třída
Vennovy diagramy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Násobky a schémata: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Skládání násobků: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Tabulky: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Úměrnosti: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Grafy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
7. třída
Průměr: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Poměr: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Procenta: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Skládání násobků: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Grafy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
9. třída
Procenta: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Slovní úlohy vedoucí k rovnicím: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Poměry: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Úměrnosti: lekce, lekce bez výsledků, procvičení, test
Práce s daty: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
5. třída
Obvod a obsah: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Osová souměrnost: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Tělesa: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Geometrické konstrukce: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
7. třída
Obvod a obsah: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Velikost úhlu: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Osová souměrnost: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Tělesa: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Geometrické konstrukce: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
9. třída
Obsah a obvod: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Velikost úhlu: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Tělesa: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Geometrické konstrukce: lekce, lekce bez výsledků, procvičení, test
5. třída
Slovní úlohy se dvěma neznámými: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Skládání celku: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Různé slovní úlohy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Problémové úlohy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
7. třída
Slovní úlohy se dvěma neznámými: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Skládání celku: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Problémové úlohy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Zlomky: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
9. třída
Problémové úlohy: lekce bez výsledků, lekce, procvičení, test
Matematika - naše cvičné testy
Testů v kurzu je jen 10!
SHRNUTÍ POVINNOSTÍ - TOTO JE AKTUÁLNÍ AŽ V ZÁŘÍ 2024
- znalost tohoto Manuálu pro učitele
- účast na “školicí” schůzce v září
- účast na dvou kolegiálních sdílení v listopadu a lednu
- základní znalost prostředí z pohledu žáka
- vytvoření časového plánu kurzu, do kterého se vejde 10 cvičných testů
- pravidelné zadávání a vyhodnocování domácích úkolů
- nejméně jednou měsíčně “vyčištění stolu”, tedy oprava všech odevzdaných domácích úkolů, i těch mimo stanovené termíny
- přenášení aktivity při výuce na žáka (žáci nesmí pořád jen “sledovat televizi”)
- příprava úloh do on-line výuky, které žáci neřešili za domácí úkol
- partnerská podpora rodičů a žáka, pokud dítě nepracuje ideálně (tj. komunikace s rodičem, případně návrhy pro rodiče)
- bez odkladu hlásit plánovaný výpadek ve výuce, i kdyby to bylo ve “zbytečně” velkém předstihu
- hlásit v předstihu změnu, pokud někdo chce v následujícím měsíci uplatnit jako Hlavní DPP smlouvu s jiným zaměstnavatelem